How to build your own bike !

Hoe zelf bouwen?

Wat hebben we nodig?

Waarom zou je zelf je fiets niet samenstellen (of laten samen stellen)?  Dit is de enige weg om exact deze fiets te bekomen die aan al je wensen en behoeften voldoet. Je kiest zelf het frame en de onderdelen en je kunt hem zelfs personaliseren met je naam of een tekst.

Onderdelen

Al een idee welk type fiets je wilt? Stel 'm zelf samen met de onderdelen die je graag wilt. Zo wordt elke fiets een unieke fiets.

Het frame

Jouw wensen bepalen de keuze van het frame. Neem je veel of weinig bagage mee? Fiets je vooral op de weg, liever onverhard of een combinatie van beide? Voor elk doel is er een passend frame. Jouw frame is in meer dan 100 kleuren beschikbaar!
Je lichaamsbouw en lengte bepalen wat voor jou de juiste fietsmaat is (S, M, L en XL).


De voorvork

Je kan kiezen tussen een vaste of verende voorvork. Verende voorvorken geven meer comfort aan armen, polsen en lichaam, omdat de oneffenheden in het wegdek worden gedempt. Als u dus tijdens het fietsen vaak last heeft van trilling in de handen of erg vermoeide armen krijgt, dan is een voorvork met vering een uitstekende oplossing voor dit probleem. 

Het balhoofd

Het balhoofd zorgt ervoor dat het stuur en de voorvork kunnen draaien ten opzichte van het frame.

Welk balhoofdstel u ook heeft. De essentie van dit onderdeel blijft hetzelfde. Zo heeft iedere balhoofdstel twee aparte lagers. De bovenste lager is bedoeld om de hoogte en de soepelheid af te stellen. De onderste lager zorgt ervoor dat het geheel goed uitgelijnd blijft.

De stuurpen

De stuurpen is het fietsonderdeel dat het stuur verbindt met het fietsframe. Uw lengte, de framemaat, de stand van het zadel en de lengte en hellingshoek van de stuurpen bepalen je zitpositie op de fiets.

Het afstellen van de stuurpen is eigenlijk de 'finishing touch' van het op maat afstellen van uw fiets. Met een goed afgestelde stuurpen heeft u gegarandeerd geen last van spanning meer op de bovenarmen of pijn in uw nek en rug.

Het stuur

 Een richtlijn bij de keuze van je fietsstuur is dat het stuur ongeveer even breed moet zijn als uw schouders. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan welke manier van fietsen u wenst. Een racefiets zal nu eenmaal een ander stuur nodig hebben dan een stadsfiets.

De remmen

Op een moderne fiets zijn hydraulische schijfremmen een must. Deze remmen zijn krachtig, vragen geen of weinig onderhoud en zijn zeer goed te doseren. De remmen werken zowel bij droge of natte omstandigheden.

De zadelpen

Je hebt bij zadelpennen de keuze uit verende zadelpennen en niet verende zadelpennen. Bij standaard fietsen zal de fabrikant vaak kiezen voor een vaste zadelpen. Het nut van een verende zadelpen is vooral het hogere comfort, de vering vangt klappen op op onregelmatige ondergronden. Als je vaak rijdt op onregelmatige ondergronden rijdt kunnen bredere of zachtere banden eveneens het comfort verhogen. 

De wielen en banden

De keuze van de wielen is belangrijk om optimaal rijcomfort te hebben. Let er bijvoorbeeld op dat de wielen geschikt zijn voor jouw fiets wat betreft de maat (26" of 29") en kijk na of ze geschikt zijn voor velgremmen of schijfremmen. Daarnaast moet je voor jezelf beslissen met wat voor soort banden je het liefst rijdt.

De tandriem aandrijving

Een riemaandrijving is schoon, stil en snel. Deze onderhoudsvriendelijke aandrijving hoef je niet te smeren en loopt altijd soepel. Zo heb je meer tijd om te fietsen!
Schakelen kan met de Pinion of met Rohloff naafversnelling.

Het voortandwiel

Gates biedt verschillende verschillende soorten voortandwielen aan geschikt voor optimale prestaties en gebruik bij verschillende omstandigheden. De CDX and CDX:EXP voortandwielen zijn gemaakt van licht, sterk en roestvrij materiaal. Zij zijn de beste keuze voor langdurig gebruik onder zware omstandigheden. Indien je minder grote afstanden in de stad rijdt kan je de CDN voortandwielen of Gates cranksets kiezen. 

Het achtertandwiel

De CDX en CDX:EXP achtertandwielen zijn gemaakt van roestvrij staal en zijn slijtvast in alle omstandigheden. De CDX:SL achtertandwielen zijn gemaakt uit 7075 T6 Aluminum en een goede keuze wanneer gewicht belangrijker is dan slijtvastheid.  De CDN line zijn gemaakt uit staal en/of duurzaam composietmateriaal.

De Gates carbon drive tandriem

Schoon, soepel, sterk, Gates Carbon drive riemen zijn ontworpen om te voldoen aan alle wensen van de veeleisende fietser.

De ketting aandrijving

Fietskettingen zijn in verschillende breedten te koop. Een ketting voor een fiets met een 10 speedversnellingscassette is smaller dan die voor een elektrische fiets met middenmotor. Gewone fietsen hebben meestal een ketting van 1/8 inch (1/8"). Bij fietsen met een derailleur is de inwendige en uitwendige breedte van belang. Een ketting is dan ook gemaakt voor een bepaald tandwielpakket (cassette).

De versnellingen

De versnellingen op je fiets bepalen onder welke omstandigheden je met normaal beentempo kunt blijven fietsen. Het is belangrijk dat je in de meest gebruikte versnelling de minste weerstand voelt.

De pinion

De Pinion is een bracket versnellingsbak. Deze wordt gemonteerd ter hoogte van de trapas in een speciaal gemaakt Pinion fietsframe.  Met de Pinion versnellingsbak heb je 6 tot 18 versnellingen tot je beschikking. In combinatie met riemaandrijving is deze aandrijving super duurzaam en onderhoudsarm. De Pinion kan eveneens gebruikt worden met kettingaandrijving.

De Rohloffnaaf

Een Rohloffnaaf is een naafversnelling welke eveneens met ketting of met riemaandrijving kan gecombineerd worden. Het grote voordeel is dat deze naaf nagenoeg onderhoudsvrij is. In tegenstelling tot een derailleursysteem loopt de ketting recht en is daardoor minder aan slijtage onderhevig. De Rohloff-naaf vergt eens in de 5.000 kilometer onderhoud.

De derailleur

De kettingaandrijving op de fiets is zeer efficiënt. Het rendement van een goed gesmeerde aandrijving (ketting en lagers) ligt rond de 98.5%. Het schakelen gebeurt met de derailleur. Nadelen zijn het onderhoud en de slijtage.

De elektrische aandrijving

Een stille, krachtige naafmotor in het achterwiel heeft als voordeel dat de aandrijfketting of riem veel minder belast worden. 

De naafmotor

Deze motoren (Goswiss drive of BionX) zijn uitgerust met een krachtsensor. Hoe harder je trapt, hoe meer vermogen de motor levert. Bovendien kies je het  assistentie niveau. Zelfs het terugwinnen van energie (opladen van de batterij ) tijdens remmen en afdalingen is mogelijk.

De batterij

De batterij is afneembaar en met een sleutel beveiligd. Ze kan zowel op de schuine buis als onder het bagagerek gemonteerd worden.

Het display

Het display heeft verschillende functies : snelheidsmeter, odometer, batterijaanduiding, niveaukeuze van de assistentie, bleutooth communicatie met je smartphone, ...
De keuzemogelijkheden van de trapassistentie zorgen ervoor dat je onder alle omstandigheden vlot je traject kan afleggen.


Made by RIDG. All rights Reserved.